Mozogjunk! De mit?

1930s Two Girls Wearing Underclothes Playing At Exercising
Avagy milyen mozgást válasszunk a gyermekünknek.
A hírekből nap mint nap halljuk, hogy Magyarország lakosságának egészségi állapota az utóbbi évtizedekben romlik, alacsony a születéskor várható élettartam, magas a szív és érrendszeri betegségek és a daganatos betegségek okozta halálozás. Azt, hogy milyen az egészségi állapotunk, nagy részben az életmódunk határozza meg, melybe többek között beletartozik a rendszeres testmozgás és a helyes, mértékletes táplálkozás is. Sajnos már gyermekkorban is egyre jellemzőbbé válik az ülő, mozgásszegény életmód. Az óvodás, kisiskolás gyermekeknél is megjelenik a gyenge állóképesség, a rossz, hanyag testtartás és az elhízás. A WHO ajánlása szerint az iskoláskorú gyerekeknek naponta 60 percig kellene mérsékelt intenzív testmozgást végezniük. Fontos, hogy a gyerekeknek minél korábban az életmódjuk részévé váljon az aktív testmozgás és ebben nekünk, szülőknek van a legnagyobb szerepünk az oktatási intézmények mellett, hiszen a szabadidő aktív eltöltésében mi tudunk példával elől járni. Közismert tény, hogy a gyermekek egészséges növekedéséhez, fejlődéséhez szükséges a megfelelő fizikai aktivitás. De mégis mi a megfelelő fizikai aktivitás egy óvodás korú gyermeknek, és mi egy iskolásnak? Hogy erre választ kapjunk, ismernünk kell a gyermekek általános mozgásfejlődését, hogy az életkorának megfelelő mozgást tudjunk választani. A születéstől 5-6 éves korig a mozgás a fejlődés motorja, a test funkcióinak fejlődését elősegítő mozgásfejlődés zajlik. Kialakulnak az emberre jellemző készségek, mint a kúszás, mászás, járás, futás, ugrás, dobás, hordás, melyek 5-6 éves korig tökéletesednek, illetve összekapcsolódnak, pl. futás közbeni labda elkapás. Legtöbbet akkor tehetünk a gyermekünkért, ha minél több mozgáslehetőséget biztosítunk a számára. Hagyjuk minél többet futkározni, kúszni, mászni, ügyesedni, és fokozatosan ismertessünk meg velünk minél több mozgásformát. 5-6 éves korban már minden olyan mozgást kipróbálhatnak, amelyek meghonosodtak a családban. Könnyedén megtanulnak úszni, kerékpározni, korcsolyázni, sízni, lovagolni, azonban kerülni kell az egyoldalúságot. Ennek az időszaknak a végére lényegében a gyermek minden olyan mozgás alapjait megtanulja, melyek alkalmassá teszi a mozgás magasabb szintre fejlesztésére, a későbbi sportmozgások elsajátítására. 7-10 éves kor között az eddig megtanult mozgások finomodnak, javul a mozgástanulási képesség, melynek eredményeként rengeteg új mozgást képes megfelelő színvonalon elsajátítani. Nagyon fontos ennek a korosztálynak a megfelelő mozgásfejlesztése, mely egy életre szólóan meghatározza a különböző sportágakban való sikerességét, a mozgás életmódba történő beépülését. Ebben a korban elsősorban ügyesednie kell a gyerekeknek, kerülni kell az egyoldalú terhelést, a sportág specifikus mozgások elsajátításának az időszaka csak ezután 10-12 éves korban érkezik el. Ez alól kivétel az úszás és a torna. A különböző edzéseken az edzők feladata, hogy a korábban megkezdett sportági edzés mellett megfelelő és sokoldalú fejlesztést biztosítsanak a gyerekeknek.
Összességében elmondható, hogy 10-12 éves korig azok a mozgásformák a legmegfelelőbbek, melyek sokoldalúan fejlesztik a gyermeket. Ilyenek a ciklikus mozgások (úszás, futás, kerékpározás), a különböző testnevelési játékok és a torna. Magunk is sokat tehetünk a gyermekünk fejlődéséért. Törekedjünk arra, hogy a szabadidőnket lehetőleg aktívan töltsük el. Amikor csak lehet, menjünk gyalog, lift helyett használjuk a lépcsőt. Engedjük őket fára mászni, a különböző játszótéri játékokon ügyesedni. Ügyeljünk arra, hogy a gyerekek minél több időt töltsenek a friss levegőn, és 30 percnél többet ne üljenek a TV, vagy számítógép előtt.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük